tisdag 19 juni 2012

En skål för sniglarna!

Foto: Richard Lymer
 Nu är det snigeltider och det är bäst att vi håller koll på de små rackarna!

Jag vill förstås inte ha dem på mina växter, men tanken på att klippa dem i tu känns fruktansvärt makabert. Därför byggde jag och min dotter två snigelfällor i söndags och placerade ut dem på odlingen. Som ett test. Och ikväll såg jag att den ena fällan är alldeles full med sniglar!

Tricket är ge dem öl, öl som de vill dricka av men som de istället drunknar i. Livet är hårt för de hårda. Men förhoppningsvis dör de lite nöjdare på detta vis. Och jag slipper undan smärtfritt (fast jag får lite dåligt samvete nu när jag sitter här och är alldeles glad).

Men i varje fall, bygg gärna egna och sprid ut dem runt odlingen, det är superenkelt! Instruktioner hittar ni här: http://www.nematoder.se/bygg_snigelfalla.php







1 kommentar:

  1. Äsch vad suddig bilden var. Den måste vara en snabb snigel.../Richard

    SvaraRadera