onsdag 28 augusti 2013

Fönstren inställda i förrådet

Såhär såg det ut på odlingen igår kväll.

Fönstren är nu inställda i förrådet eftersom några småkillar lekte med dem igår (alla är fortfarande hela!). Om någon fortfarande vill använda sitt fönster till pallkragen - ta kontakt med styrelsen så får vi plocka ut det igen.

lördag 3 augusti 2013

Jorden som dog



Hej alla odlare! 

Är det bara jag som tycker att jorden i pallkragarna verkar ha dött?
Plantor som jag dragit upp inne och planterat ut i början på juni har växt till långsamt och flera är lätt gula. Jag lade på brunnen kogödsel i våras och har vattnat med kravmärkt "blomsternäring" under juli utan att det riktigt skjutit fart.

Vad har då hänt?
Jag tror att när vi fick jorden från Renova, som är en skapad produkt av kompost, stenmjöl, sand och torv, var övergödslad med kväve (Kalksalpeter). Kvävet gjorde att det växte mest grönt förra året, trots att det regnade mest hela tiden. Den näringen verkar ha sköljts ur i höst och vinter och kvar är bara livlös sand och torv.

Vad göra?
Jag tänker gräva ner en försvarlig mängd obrunnen hästgödsel i höst.
 Det kan man hämta gratis bl.a. vid stallet bakom ICA maxi (421) i Sisjön. Kanske skall vi göra en gemensam tur dit? Hyra ett släp? Någon som har krok på bilen?
Jag som har möjlighet tänker flytta lite lerjord från min odlingslott till pallkragarna som har mindre partiklar och mikroliv inte minst.

Sedan har vi vår kompost som borde vara klar till hösten, där finns det ett myller av liv.
Om vi delar får alla lite var.  Tillsammans med gödseln borde vi få fart på jorden i våra kragar igen.

Om man tittar runt lite i kragarna så ser det olika ut. I vissa växter det på bra i andra knappt alls.

Vad är din erfarenhet? Hur gjorde du i år? Hur gick det?
Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet nedan.

/Richard


söndag 16 juni 2013

Bilder från senaste fix söndagen


 Pontus måttar för holkbygge

Ny bostad inflyttnings klar.


En anslagstavla tillverkades och väntar på första meddelandet














En okänd välgörare planterade dessa fina penséer mellan vinbären.
Tack!

fredag 7 juni 2013

Bilder från i söndags!

När vi kom till odlingen möttes vi av både ankor och katter. Ankorna gillade äpple. Och vi hoppas att de inte gillar sallad.
Vi grävde ner några buskar och björnbär vid vindskyddet.
Vi började fläta pilsargar runt bärbuskarna vid slänten. Och efter ett par försök fick vi in finessen. Det var kul! Och blev superfint! Och vi får fläta klart nu på söndag!
Och vissa gick direkt från att gosa med maskar till att käka kex. 
Vi ses på söndag igen! Då flätar vi klart pilsargarna, och bygger en anslagstavla och fågelholkar.

måndag 27 maj 2013

Vindskyddsbygge!!!


I söndags - med stor konkurrens av Megaloppis i Majorna och Mors dag - satte några av oss upp vårt nya vindskydd. Snyggt va! Här ska det snart klättra massor av växter. Björnbär bland annat! Redan nästa söndag hoppas vi kunna plantera! Var gärna med du också!

Även fönsterna är på plats nu. Visst ser det tjusigt ut! (Och bara så ni vet, alla fönster som finns på odlingen nu är tingade, även om inte alla hunnit få dem på plats ännu.)

Det händer alltså grejer! Hoppas det börjar hända storartade ting i pallkragarna också!

onsdag 22 maj 2013

Snigelbarer ute



Alla ölfällor vi gjorde i våras ligger ute och två blå lådor med Ferramol pellets finns utsatta.
Nu får vi hopps att sniglarna glider in i baren, käkar och sedan glider ut till de sälla jaktmarkerna....
Ferramol är godtjännt för ekologiskodling läs mera om Snigel Effekt  här.
Om någon har flera lådor så kan vi ladda flera "snigelbarer".





måndag 20 maj 2013

Plantera mera!


Barnens pallkrage planteras med ätbara blommor. Och även en och annan jordgubbsplanta har hittat dit. Det finns fortfarande plats för mer längs kortsidorna. Ta med ett barn och plantera något där vetja!

Knaper knaper!

                         Dom är tillbaka...
                                                                                   ...de är små, men hungriga!!!

Två snigelfällor är laddade och snigelpellets läggs snart ut.
Men ta gärna en extra titt när du besöker dina odlingar, och gör dig av med alla du ser!


söndag 12 maj 2013

Söndagsfix!


Här har ni lite bilder och info från dagens söndagsfix på odlingen!

Våra bärbuskar fick lite mer mull runt sig, och nu hoppas vi att de tar sig. (De som står mest soligt till visar redan att de tänker växa på sig i år!) Vi tog även ut den andra bänken och oljade in den, så vänta ett par dar innan du slår dig ner på den! De första snigelfällorna är utlagda. Täckväven som stack fram på vissa ställen har grävts ner, och funna maskar har lagts i komposten! Gruset har krattats ihop en smula. Låset till kistan har smörjts och ett nytt regnskydd för låset har kommit på plats! Vi ordnade även en odlingsbädd för de nya klätterväxterna till rosenbågen som ska planteras ut vid nästa träff.

Tusen tack för i dag!

söndag 5 maj 2013

Kompostfix!

I dag sågs vi på odlingen och fixade med komposterna. Vi borrade hål nära marken och la ris i botten. Sen varvade vi jord och växtrester och vattnade lite. Två små maskar hittade vi också. Och de la vi omsorgsfullt på plats i sin nya värld. De ska snart få sällskap!

Vi kan lägga växtrester i komposten till höger (den som inte är proppfull). Tänk bara på att klippa ner växtavfallet i mindre bitar. Om vi inte klipper ner det tar det för lång tid att förmultna, och då har vi snart inget ledigt utrymme i våra komposter. Så klipp, klipp! :)


 Det såddes!
 Det pausades!
 Och det togs i! Bra blev det också!

 
Tack för i dag! Vi ses igen nästa söndag kl 12-14!
hälsar Styrelsen