måndag 8 april 2013


Välkommen till vår första aktivitetsträff för säsongen!

Tisdagen den 16 april kl 18.00-19.30
i Hyresgästföreningens lokal på Fredrikas Gård 1

Vi utbyter odlingstips. Vad gick bra i vår egen pallkrage förra säsongen? Vilka förändringar gör vi till i år? Vi tipsar varandra!

Vi gör snigelfällor! Nu ska vi vara steget före och inte ge sniglarna en enda chans. Dela med dig av dina tips mot de små rackarna. Ta med dig större pet-flaskor, så bygger vi fällor tillsammans. Kul för både stora och små!

Vi byter fröer! Ta med fröer (eller små plantor om du kommit så långt) som blivit över, och byt, så hinner du odla något nytt och spännande!

Åsså fikar vi förstås! Och pratar lite om nästa aktivitetsträff som kommer vara utomhus på odlingen. Vi har flera roliga saker att bygga och fixa med där!

Väl mött!
hälsar Styrelsen



måndag 11 mars 2013

En lite mindre lerig brant.

Kanhända kan vi undvika att stigen ner till vägen blir lika lerig denna säsong. Eller kanske inte. Det är värt ett försök i alla fall. Park och natur har nämligen flisat ner en hel del småträd i närheten av vår odling och vi lyckades få några skottkärrslass. Tusen tack kära Göteborgs kommun!
Jag och mitt barn gjorde ett ryck och spred ut högen i går. Jag jobbade för att sprida flisen uppåt och till vänster, hon jobbade för att rutcha ner den igen. Så det tog sin lilla tid. Men vi sjöng. Gissa vad?

Än så länge är det ju tjäle i marken. Men jag tänker att vi kan försöka trampa ner flisen i marken när den börjar bli mjuk. Och så får vi hjälpas åt att kratta upp det som kasar ner. Och fylla på där det behövs ur högen. I varje fall tills dagen kommer då vi får till världens säkraste trappa där. (Vilket är ett drömscenario.)

hälsar Erika

lördag 2 mars 2013

Bokrea för odlare










Fyndat på Botans bokrea.
Det finns säkert mer att hitta i bokfloden. Tipsa gärna i kommentar fältet här under.

torsdag 28 februari 2013

Ris till komposten

Riset som Poseidon vänligen sparat till oss är tänkt till kompostera. När innehållet tinat i vår läggs riset i botten för att få mera luft och fart på nedbrytningen. Är du intresserad av att fixa med komposterna skriv en kommentar här nedan eller hör av dig till Richard.

lördag 8 december 2012

Vintervila
















Foto: Richard Lymer

måndag 5 november 2012

Höststök söndag 11/11!

Söndagen den 11/11 kl 11:00 träffas vi på odlingen och höststökar. Vi städar så det ser fint ut, lyfter in lådan i förrådet, lövar komposten och träffas och har trevligt!
Hoppas du kan komma!

lördag 13 oktober 2012

Bilder på en utställning


Jag var på Hyresgästföreningen centrums fotoutställning från Solrosens odlingssäsong på Kultur Natta. Tom Birkekand (i kavaj) hade ramat och hängt de trettio bilderna vi tagit från våra odlingar. Vi fick mycket beröm för att bilderna berättade historien om hur vi startade upp odlingsområdet. Bilderna kommer hänga kvar i deras lokal några av bilderna kommer visas på Kultur Kalaset nästa år./Richard











onsdag 10 oktober 2012

Solrosen på Kultur Natta

Bilder från Solrosens odlingssäsong kommer ställas ut
på Kultur Natta kom och titta!!



http://programmakaren.se/visa-resultat/utstallning/alla-omraden/



Hyresgästföreningen Centrum Göteborg

Det gröna rummet

Garverigatan 2 B, 416 64 Göteborg
Fri entre, ingen åldersgräns
21.00 till 02.00
GÅRDSFÖRENINGAR - FRAMGÅNGSSAGAN ÄR ETT FAKTUM. TRÄDGÅRDEN SOM HYRESGÄSTERNAS LIVSRUM. SKAPARKRAFT, SKAPARGLÄDJE OCH SKAPARLUST. HÄR KAN DU FÖLJA HYRESGÄSTERNAS RESA MED ATT SKAPA EN OAS I STADEN. HYRESGÄSTFÖRENINGEN STÄLLER UT MED BILDER.
Gårdsföreningar i Göteborg som har trädgård/odling har fått en unik möjlighet att skicka in bilder på sina gårdsföreningsverksamheter.

Bilderna visar motiv som trädgård/odling, människor i trädgård/odling, miljö trädgård/odling, redskap trädgård/odling, fest trädgård/odling, skadedjur trädgård/odling mm


Bilderna ingår i den utställning som Hyresgästföreningen anordnar på Kulturnatta den 12 oktober.

tisdag 9 oktober 2012

Vattnet och frosten!


Vi har bett Poseidon stänga av vattnet i vår kran på måndag den 15 oktober. Detta för att hindra att ledningarna fryser sönder när minusgraderna kommer. Antagligen lär det inte bli något problem för någon, vi har ju knappt behövt vattna alls denna sommar! Haha!