söndag 26 april 2020
Vårfix, del 2
Idag fortsatte iordningställandet av odlingen för säsongen. Ett par pallkragar byttes ut och rosenportalen beskars.
lördag 25 april 2020
Vårfix 25 april 2020
Omständigheterna under den mycket speciella tiden vi lever i just nu har gjort att fixardagen i år blev upplagd på ett annat sätt. Istället för att bara träffas vid ett tillfälle har vi delat upp vårfixet på olika arbetspass över två helger för att arbeta i mindre grupper. Idag var vi några stycken på det första passet och vi hade fantastiskt vårväder! Vi lagade taket på redskapsboden som tyvärr blivit hårt åtsatt under den regniga vintern.


Det som tog längst tid var att pilla bort skyddsplasten på takpappen. Tur att vi hade experthjälp med det!
Snyggt blev det!
Några pallkragar som var i dåligt skick byttes ut och fick nya nummer. En hel säck med ogräs rensades också bort.
Och vi har nytt hänglås, samma kod som förut!
söndag 27 oktober 2019
lördag 5 maj 2018
Vårfixardag 29/4
Den 29/4 hade vi vårfixardag på odlingen. De stora händelserna var att vi grävde ur plattformen och förstärkte ramen som bågnade betänkligt. Det behövdes för att kunna bära upp vår nya bänk som också monterades under dagen. Nu går det att fika med stil igen!
Vi rensade också ogräs och plockade skräp på området, grävde om komposten, plockade fram redskap till redskapsboden, monterade snigelskydd på de nordvästra pallkragarna och fikade.
Vi ses på odlingen!
![]() |
| Här fikade vi också med stil, men på lånad bänk eftersom vår nya ännu inte var riktigt färdigmonterad. |
![]() |
| Här är bänken på plats på den förstärkta plattformen. |
![]() |
| Att-göra-listan för dagen. |
söndag 12 november 2017
Höstfix 2017
| Foton: Ingrid Björsne |
tisdag 15 november 2016
Höstfix 30/10 2016
torsdag 26 maj 2016
Vårfix 24/4!
Sent omsider kommer här några bilder från vårfixardagen som var för drygt en månad sedan!
En god skara samlades för att packa upp och reparera boden samt ge den en ny omgång olja. Vi rensade ogräs, grävde om kompost, byggde stöd för bärbuskarna och gjorde ett tappert försök att hålla sniglarna borta genom att sätta upp takpapp längs ena raden av pallkragar närmast buskagen. Tyvärr försvann tiden, så andra halvan mot buskarna blev utan snigelskydd den här gången.
En god skara samlades för att packa upp och reparera boden samt ge den en ny omgång olja. Vi rensade ogräs, grävde om kompost, byggde stöd för bärbuskarna och gjorde ett tappert försök att hålla sniglarna borta genom att sätta upp takpapp längs ena raden av pallkragar närmast buskagen. Tyvärr försvann tiden, så andra halvan mot buskarna blev utan snigelskydd den här gången.
![]() |
| På morgonen kom det snö! Bådar inte gott... |
![]() |
| ... men när klockan blivit elva var det fint väder. |
![]() |
| Redskapsboden får sig en välbehövlig översyn. |
![]() |
| Bärbuskarna behöver lite stöd. |
söndag 17 april 2016
onsdag 16 mars 2016
Föreläsning Hydroponiskodling 6 april kl. 18
I den här föreläsningen kommer vi att utmana traditionella föreställningar om var och hur man kan odla grönsaker. Vi kommer att gå igenom växternas behov och hur vi kan tillgodose dessa även inomhus året om. Fokus kommer att vara på hydroponiska dvs. jordlösa odlingstekniker där vi istället för jord använder oss av näringsrikt vatten för att odla allt du kan tänka dig.
Föreläsaren Niklas Hjelm är ordförande i den ideella odlingsföreningen Hemmaodlat i Malmö. En förening som verkar för att sprida odling av grönsaker hemma oavsett hur man bor.
Anmälan är obligatorisk:
60:- kr sätts in på Nordea Plusgiro 42 48 00 - 1 senast den 4 april.
Namn och odlarförening vill jag gärna att ni skriver på inbetalningen.
Fika ingår med en macka te eller kaffe.
Frågor eller annat ring Paula 013- 368 10 94
OBS! Ni som betalade sist för den inställda föreläsningen, där ett par av er fick vända i dörren, det räcker att ni mailar eller slår en signal och säjer om ni kommer (detta för mackorna).
Hjärtligt välkomna!
http://www.stadsnaraodling.se/
Med vänliga hälsningar
Paula Palm
torsdag 7 januari 2016
Årsmöte 2016
Välkommen på årsmöte den 3 februari klockan 18.00 i Hyresgästföreningens lokal på Fredrikas gård 1. Vi bjuder på fika.
Väl mött!
Väl mött!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













