Martin och Bengt har ställt ut redskapslådan. Vi fixade ett nytt kodlås till lådan.
Samma kod som förra året. Vattnet är på och värmen kommer till påsk. Dags att planera för
årets odlingar.
onsdag 16 april 2014
fredag 28 mars 2014
Vårutspring
Några flera verkar ha vaknat tidigt...
Det kommer mera
Inte långt kvar till första pajen.
Rosorna på väg upp för bågen
söndag 22 december 2013
måndag 14 oktober 2013
Höstfixardagen!
I söndags var vi ett riktigt stort gäng, som hann med massor! Himla kul att se så många på plats!!!
Vi flyttade rabarberna från ena "pallkragelådan" till en soligare plats. Så till nästa år hoppas vi på större skörd!
Sedan tömde vi "rabarberjorden" lite här och där. Och flyttade den nästan helt färdiga komposten dit. Till våren kan vi använda den!Barnen samlade löv, som vi senare isolerade komposterna med.
Vi grävde, hejade på, hämtade hästskit, byggde kompostlock och fikade.
Och vilade. Det var ju söndag trots allt.
Heja!!!
När gänget kom tillbaka pytsade vi ut hästskitssäckarna lite här och var. Passa på att gräv ner i din egen pallkrage snarast, så det inte börjar lukta från säckarna!
En gråsugge-kompis.
Det kanske ser ut som att vi spikade ett lock. Men det skruvades mest. Och grannarna var glada!
Fikapaus.
En mask i sitt höstbonade hem.
Vi vände nästa kompost och isolerade den med löv. Sedan borrade vi ventilationshål i komposten längst till höger och gjorde en bra start i den, med ris i botten och löv som isolering. Bara till att fylla på komposten längst till höger med de sista växtdelarna från pallkragarna alltså!
Tusingfoting.. eller nått.
Några hann med att gödsla jorden. Gör det snart du med! Och täck sedan gärna över jorden med löv, gräsklipp eller tidningspapper, så blir det varmare och håller kvar näringen bättre.Tack alla som var med!
söndag 6 oktober 2013
Bilder från säsongen 2013
onsdag 28 augusti 2013
Fönstren inställda i förrådet
lördag 3 augusti 2013
Jorden som dog
Hej alla odlare!
Är det bara jag som tycker att jorden i pallkragarna verkar
ha dött?
Plantor som jag dragit upp inne och planterat ut i början på juni har växt till långsamt och flera är lätt gula. Jag lade på brunnen kogödsel i våras och har vattnat med kravmärkt "blomsternäring" under juli utan att det riktigt skjutit fart.
Vad har då hänt?
Plantor som jag dragit upp inne och planterat ut i början på juni har växt till långsamt och flera är lätt gula. Jag lade på brunnen kogödsel i våras och har vattnat med kravmärkt "blomsternäring" under juli utan att det riktigt skjutit fart.
Vad har då hänt?
Jag tror att när vi fick jorden från Renova, som är en
skapad produkt av kompost, stenmjöl, sand och torv, var övergödslad med
kväve (Kalksalpeter). Kvävet gjorde att det växte mest grönt förra året, trots
att det regnade mest hela tiden. Den näringen verkar ha sköljts ur i höst och
vinter och kvar är bara livlös sand och torv.
Vad göra?
Jag tänker gräva ner en försvarlig mängd obrunnen hästgödsel i höst.
Vad göra?
Jag tänker gräva ner en försvarlig mängd obrunnen hästgödsel i höst.
Det kan man hämta
gratis bl.a. vid stallet bakom ICA maxi (421) i Sisjön. Kanske skall vi
göra en gemensam tur dit? Hyra ett släp? Någon som har krok på bilen?
Jag som har möjlighet tänker flytta lite lerjord från min odlingslott till pallkragarna som har mindre partiklar och mikroliv inte minst.
Jag som har möjlighet tänker flytta lite lerjord från min odlingslott till pallkragarna som har mindre partiklar och mikroliv inte minst.
Sedan har vi vår kompost som borde vara klar till hösten, där finns det ett myller av liv.
Om vi delar får alla lite var. Tillsammans med gödseln borde
vi få fart på jorden i våra kragar igen.
Om man tittar runt lite i kragarna så ser det olika ut. I vissa växter det på bra i andra knappt alls.
Vad är din erfarenhet? Hur gjorde du i år? Hur gick det?
Om man tittar runt lite i kragarna så ser det olika ut. I vissa växter det på bra i andra knappt alls.
Vad är din erfarenhet? Hur gjorde du i år? Hur gick det?
Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet nedan.
/Richard
söndag 16 juni 2013
Bilder från senaste fix söndagen
En anslagstavla tillverkades och väntar på första meddelandet
En okänd välgörare planterade dessa fina penséer mellan vinbären.
Tack!
fredag 7 juni 2013
Bilder från i söndags!
När vi kom till odlingen möttes vi av både ankor och katter. Ankorna gillade äpple. Och vi hoppas att de inte gillar sallad.
Vi grävde ner några buskar och björnbär vid vindskyddet.
Vi började fläta pilsargar runt bärbuskarna vid slänten. Och efter ett par försök fick vi in finessen. Det var kul! Och blev superfint! Och vi får fläta klart nu på söndag!
Och vissa gick direkt från att gosa med maskar till att käka kex.
Vi ses på söndag igen! Då flätar vi klart pilsargarna, och bygger en anslagstavla och fågelholkar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



























