fredag 5 oktober 2012

Skördekärlek!

Foto: Anna Sofia Wannerskog

lördag 22 september 2012

Solrosens viktigaste medlemmar




Markduken som täcker hela området gör att maskar inte naturligt kan komma
till våra komposter. Så jag har hämtat dit ett gäng kompetenta jordtillverkare.
Om vi håller komposten lagom fuktig och matar dem med giftfria växtdelar,
kommer de hjälp oss att tillverka fin fin jord till våra odlingar.
Tänk på att flytta med maskarna om du vänder/flyttar komposten till den andra lådan.
/Richard


söndag 16 september 2012

Varsågod korg



Nu finns en korg vid komposterna, där du kan lägga de grönsaker du har över.
Ta det som någon annan lagt dit, så kan vi byta och få mera ut av vårt odlande.
 /Richard

söndag 9 september 2012

Fler bilder från Skördefesten


 Odlingsdiskussioner
 Trivsam samvaro trots blåsten
 Dahlia
 Solrosbarn














Fika och provsmakning av årets skörd.



fredag 7 september 2012

Skördedag hos Grön Kultur Högsbo!

Hej på er!

Vi är alla varmt välkomna på Grön Kultur Högsbos skördedag 
IMORGON lördag 8 sept kl 11-14!

De visar upp sin odling bredvid Högsbo kyrka, och berättar om sin verksamhet (hönshuset, komposterna mm.) Ta med lite kontanter, det kommer säljas kaffe och grönsaker.
länk: http://gronkulturhogsbo.se/ 

Jag kommer vara där, hoppas vi ses!
 hälsar Erika



Erikas bilder från skördefesten!

Foto: Erika Hedman

Lotteri på odlingslotten! Det var inget fusk, vi lovar. Men lite konstigt kändes det trots allt när de tre priserna gick till styrelsemedlemmar och deras barn. (Blir det så per automatik i alla styrelser? Är det någon slags naturlag? Läskiga tanke!)

I varje fall. Tack för god mat, gott fika, (priset) och trevligt häng! hälsar Erika.
Ps. Fler bilder dyker säkert snart upp från andra.

torsdag 6 september 2012

lördag 25 augusti 2012

Finbesök!

I måndags kom Poseidons styrelse och tittade på vår odling, tillsammans med Lennart Wahlstedt som är trädgårdscontroller på Poseidon. Han har hjälpt oss mycket i uppstarten av föreningen och nu fick vi tillsammans visa styrelsen hur fint det har blivit! Vi berättade lite om hur föreningen startade, hur vi är organiserade och vad vi har för planer för framtiden. Vi hoppas att styrelsen fick ett positivt intryck av odlingen och att de tycker att satsningen från Poseidons sida har fallit väl ut. Vi är i alla fall mycket glada för all den hjälp vi har fått! Förhoppningsvis kan det leda till fler odlarföreningar i Poseidonboendes regi, och i förlängningen ett grönare Göteborg!

/Solrosens styrelse genom Anna-Karin

tisdag 14 augusti 2012

Nyskördat!

Nyskördat från odlingen! Mangold, brytbönor, bondbönor, lök, persilja, zucchini och rödbetor.

lördag 11 augusti 2012

Kompostlock på plats!

Sådärja, nu har vi lock på våra komposter! Igår handlade Richard och jag brädor. Och idag har mestadels min far och lite grann jag spikat ihop dem. (Till en stackars tant på en balkongs stora sorg.)

Hur ska vi måla/skydda komposterna mot fukt och samtidigt göra hela kittet snyggt - på ett ekologiskt vis? Har du svaret så hör av dig!